Šeštadienis, 20 balandžio, 2024

Persėdę iš nuosavų automobilių į viešąjį transportą, sutaupytume milijonus

Ar jau skaitėte?

Dėl Rusijos sukelto karo Ukrainoje drastiškai išaugus energijos išteklių kainoms, ES institucijos ragina šalis nares taupyti. Lietuva, kaip ir kitos Europos šalys, parengė energetinių išteklių taupymo planą, kur numatyta per dvejus metus sutaupyti 20 proc. energijos.

- Reklama -

Tarptautinė energetikos agentūra kaip vieną galimybių sutaupyti siūlo dažniau naudotis viešuoju transportu. Lietuvos keleivių vežėjų asociacija šiam siūlymui pritaria: persėdus į autobusus, troleibusus bei traukinius pavyktų sumažinti ne tik degalų naudojimą transporte, bet ir automobilių eksploatavimo išlaidas jų savininkams.

Keleivių mažėjo

Energetikos ministerijos parengtame Energijos taupymo priemonių plane tikimasi nemažai degalų sutaupyti transporto sektoriuje. Žmonėms persėdus iš nuosavų automobilių į viešąjį transportą ir įdiegus kitas priemones, pavyktų sutaupyti 195 mln. Eur.

Pasak Lietuvos keleivių vežimo asociacijos (LKVA) prezidento Gintaro Nakučio, tam, kad šalies gyventojai dažniau naudotųsi viešuoju transportu, reikalinga valdžios parama – veiksmai, kurie paskatintų per pandemiją atpratusius viešuoju transportu naudotis keleivius sugrįžti į autobusus, troleibusus bei traukinius.

LKVA prezidentas pabrėžia, jog keleivių vežimo sektorius buvo vienas labiausiai nukentėjusių nuo Covid-19, tačiau negavusių tiesioginės paramos iš valstybės. Pandemija turėjo didelės įtakos viešojo transporto keleivių mažėjimui – ilgą laiką jie skatinti susilaikyti nuo kelionių autobusais, troleibusais ar traukiniais, todėl didelė dalis persėdo į nuosavus automobilius.

Remiantis keleivių vežėjų surinkta statistika, keleiviai į viešąjį transportą pastaruoju metu sugrįžta, tačiau procesas – pernelyg lėtas. Visų rūšių sausumos keleiviniu transportu keleivių per 2022 m. I-ąjį pusmetį vežta daugiau nei 2020 ar 2021-ųjų pirmąjį pusmetį, tačiau beveik 46 mln. mažiau nei ikipandeminiais 2019-aisiais. Pavyzdžiui, traukiniais šalies maršrutais keleivių vežta 9 proc. (apie 200 tūkst.), vietiniais miesto susisiekimo autobusų maršrutais – 23 proc. (apie 39 mln.), priemiesčio – 35 proc. (apie 4 mln.), tolimojo susisiekimo – 41 proc. (1,6 mln.), užsakomaisiais reisais – 62 proc.(apie 1,5 mln.), tarptautiniais maršrutais – net 74 proc. (120 tūkst.) mažiau. Tiesa, specialiaisiais reisais keleivių vežta 80 proc., arba 1 mln., daugiau.

- Reklama -

Prognozuojama, kad 2022-aisiais viešuoju sausumos transportu – traukiniais, autobusais ir troleibusais – bus vežama apie 85–90 mln. keleivių mažiau nei 2019-aisiais, kai viešuoju transportu važiavo 377 mln. keleivių. „Jei visi iki pandemijos viešuoju transportu naudojęsi žmonės sugrįžtų, lengvųjų automobilių kelionės sutrumpėtų 450–500 mln. km, tokiu būdu būtų sutaupyta apie 35 mln. litrų degalų už beveik 60 mln. Eur. Kur dar CO2 sutaupymai, neišleisti pinigai lengvųjų automobilių priežiūrai, remontui? Tai būtų didelė nauda ir žmonėms, ir valstybei”, – teigia G. Nakutis.

Siūlo skatinimo priemones

Pasak jo, nors keleivių vežėjai nuolat gerina paslaugos kokybę, vien tik jų pastangų susigrąžinti keleivius yra per mažai, tam reikalingos įvairios valstybės lygio priemonės, apimančios tiek ilgalaikes, tiek trumpalaikes perspektyvas: „Visų pirma, žmonėms turėtų apsimokėti persėsti į viešąjį transportą, todėl šiam sektoriui turėtų būti taikoma daugiau mokestinių lengvatų, negu yra dabar. Tai galėtų būti akcizų lengvatos dyzelinui ir kitiems degalams iš atsinaujinančių energijos šaltinių, kelių rinkliavos (e-tolling) netaikymas tolimojo ir tarptautinio reguliaraus susisiekimo, taip pat užsakomųjų ir specialiųjų reisų autobusams”.

Keleivių vežėjų manymu, lengvatos turėtų būti taikomos kuo įvairesnėms gyventojų grupėms, pavyzdžiui, moksleiviams tolimojo susisiekimo autobusuose ir traukiniuose bei panašiai. Taip pat valdžios institucijos turėtų pagalvoti apie priemones, dėl kurių naudojimasis nuosavais lengvaisiais automobiliais taptų sudėtingesnis ir nepatogus. Alternatyvių degalų įstatyme numatyta, kad savivaldybės savo teritorijose esančiuose miestuose turėtų nustatyti mažos taršos zonas, įvažiavimo į mokamas zonas ir jų statymo miesto teritorijoje sąlygas bei pan. Šios nuostatos jau pradedamos įgyvendinti, tačiau sprendimai priimami per lėtai.

Tarp LKVA siūlomų priemonių – ir eismo pirmumas viešojo transporto priemonėms visuose keliuose, ne tik miestuose, bet ir regioniniuose ar magistraliniuose keliuose. Tai galėtų būti A juostos probleminiuose ruožuose, pvz., kelyje Nida–Smiltynės perkėla ir t. t.

Remtis užsienio patirtimi

G. Nakutis primena, jog užsienio šalyse keleiviai sugrįžti į viešąjį transportą skatinti įvairiais būdais. Pavyzdžiui, Vokietijoje buvo įdiegtas 9 Eur mėnesinis bilietas keliauti tiek traukiniais, tiek autobusais. Amerikoje plečiamas greitųjų autobusų tinklas, skirtingų šalių, tarp jų – ir Lietuvos, miestai priima sprendimus dėl nemokamo viešojo transporto.

Be to, užsienio šalyse viešasis transportas pradedamas populiarinti dar ikimokyklinėse įstaigose ar mokyklose – su vaikais kalbama apie viešojo transporto privalumus, jo naudą ekonomikai bei ekologijai. „Be abejo, tai turi būti daroma atsižvelgus į vaikų amžių, žaismingai. Kai panašių programų nėra, užaugę vaikai teikia prioritetą nuosaviems automobiliams”, – sako G. Nakutis

Keleivių vežėjų manymu, kol mūsų šalyje priemonių, skatinančių gyventojus naudotis viešuoju transportu, yra pernelyg mažai, didelė dalis žmonių renkasi nuosavus automobilius – tokiu būdu prastėja ne tik ekonominė, bet ir ekologinė bei eismo situacija šalies keliuose.

Lina Jakubauskienė
atstovė spaudai
Lietuvos keleivių vežimo asociacija

Baldų pervežimas Vilniuje

TOP naujienos

ORAI: Šiandien kai kur trumpas, nedidelis lietus

Dieną kai kur trumpas, nedidelis lietus. Vėjas šiaurės vakarų, 6–11 m/s. Temperatūra 23–27, pajūryje 20–22 laipsniai šilumos. Sekmadienio dieną kai kur trumpas lietus, galima perkūnija....

Draudikai fiksuoja rekordiškai augančias dviračių vagystes

Dviračių pardavimai pastaruosius dvejus metus augo keletą kartų, tačiau pastebima kur kas nemalonesnė tendencija, kad ženkliai auga dviračių ir jų dalių vagysčių skaičiai. Rekordiškai...

Kriminogeninė situacija Lietuvoje. Kas lieka nematoma ir kodėl?

Vykusioje Vidaus reikalų ministerijos ir Policijos departamento organizuotoje viešoje diskusijoje „Kriminogeninė situacija Lietuvoje. Kas lieka nematoma ir kodėl?“ pristatomi dviejų tyrimų rezultatai bei teisės...

Horoskopai sausio 17 dienai

AVINASSkubėti nereikia, bet neryžtingumas taip pat gali brangiai kainuoti. Ieškokite aukso vidurio. Jeigu norite įtikinti kolegas, turite itin tiksliai formuluoti savo mintis diskusijos metu. N24.lt...

Draudikų asociacija: dėl audros sukeltų nuostolių atlyginimo sulaukta per 6,2 tūkst. kreipimųsi

Dėl praėjusią savaitę Lietuvoje fiksuotų audrų, į draudimo bendroves dėl patirtos žalos atlyginimo kreipėsi per 6,2 tūkst. asmenų, nurodo Lietuvos draudikų asociacijos projektų vadovė Ieva Naraškevičiūtė-Kubilė. Pasak jos, visiems šiems nuostoliams kompensuoti jau rezervuota...

Veido odos priežiūra žiemą: 4 patarimai iš vizažisto

Nors ši lietuviška žiema ir labai negąsdina, tačiau iššūkių veido odai kelia ne tik žvarbus šaltis. Ne ką mažesnis iššūkis mūsų odai – dideli temperatūrų pokyčiai, šildymo sezonas ir kondicionieriai. Dažna moteris to neįvertina,...

PORTALO SKAITOMIAUSI

JUMS PARINKTOS NAUJIENOS