Penktadienis, 19 balandžio, 2024

Ką daryti, kad krizė neperaugtų į krachą

Ar jau skaitėte?

Krizė. Nuotrauka Darko Djurin iš Pixabay

Ekonominės krizės reikėjo tikėtis, nes jos kartojasi kas 10–12 metų. Tad ir ši krizė ne pirma ir ne paskutinė. Tačiau tai, kas buvo blogai, žmogus linkęs pamiršti. Krizių žmonijos istorijoje būta ir žiauresnių, kai ligų protrūkis sutapdavo su nederliaus metais.

- Reklama -

Prisiminkime, kaip tokiu atveju elgdavosi valstietė, kai vienas po kito iš bado mirdavo jos vaikai. Kam ji atiduodavo paskutinę duonos žiauberę? Pasak tautosakos, ji nešdavo ją savo vyrui, o šis sušerdavo arkliui. Nuo tų laikų mus pasiekė patarlė: „Kuo ari, tą šeri“.

Šia patarle, kurią padiktavo skaudi žmonijos patirtis, reikėtų vadovautis ir šiuo, kriziniu, laikotarpiu bei nuo vartojimo pereiti prie kūrybos. Jeigu mes visus turimus ir skolintus pinigus pravalgysime, mūsų laukia krachas. Tą parodė Graikijos atvejis: buvo svarstoma už skolas paskelbti bankrotą. Eurostato duomenimis, per kelis metus Graikijos BVP krito 25 proc. ir šiuo metu jos BVP lygis vienam gyventojui yra 13 proc. mažesnis nei Lietuvos.


NAUJA! Verslo naujienos iš regionų ir Lietuvos – RegionoVerslas.lt


Dabar Lietuvos ūkio valdymo vairą iš vartotojų turi perimti kūrėjai. Visuomenė galų gale privalo suprasti, kad ekonomikos klestėjimas priklauso ne nuo vartojimo, o nuo kūrybos, todėl pirmenybę privalome suteikti ne duonos valgytojams, o jos gamintojams.

Prisiminkime kaip elgėsi šalys didžiosios 1929–1933 metų krizės metu. Daugeliu atveju jos ėmėsi didelių infrastruktūros objektų statybos. Buvo tiesiami magistraliniai keliai ir geležinkeliai. Taip Vokietija nusitiesė savo betoninius kelius. Lietuva – Žemaičių plentą, Rusija – Baikalo–Amūro geležinkelio magistralę ir Maskvos metropoliteną.

Daugelis šalių ir šią krizę ruošiasi įveikti panašiu būdu. Vokietija kitiems metams geležinkelių sistemų plėtrai ir rekonstrukcijai skiria dvigubai daugiau lėšų nei iki krizės. Anglija planuoja už 120 milijardų statyti greitojo geležinkelio 370 km/val. liniją, kuria Londoną sujungs su periferiniais miestais.

- Reklama -

JAV prezidentas Donaldas Trumpas pasiruošęs privačioms bendrovėms, kurios už nuosavus pinigus vystys susisiekimo infrastruktūrą, suteikti 20 proc. paramą iš valstybės biudžeto, gerai žinodamas, kad taip sumažins bedarbystę ir dar papildys biudžetą, nes mokami verslo mokesčiai yra didesni nei suteikta parama.

Norėdama pritraukti privačias investicijas į Lietuvos susisiekimo infrastruktūros vystymą, tą patį privalėtų padaryti ir Lietuvos valdžia.

Analizė rodo, kad privatų kapitalą turėtų dominti susisiekimo projektai, kurių bendra vertė siekia 6 milijardus eurų. Esant valstybės paramai, investuotojai galėtų naudoti savo finansinius išteklius, įdarbinti dešimtis tūkstančių darbuotojų bei padidinti įplaukas į biudžetą.

Artėjančios gilios ir ilgalaikės krizės akivaizdoje valdžia privalėtų priimti sprendimą, leidžiantį privačioms verslo struktūroms tiesti kelius, geležinkelius, kasti tunelius. Krizės laikotarpiu būtų pasiruošta tolimesnei veiklai. Esant ribotoms judėjimo galimybėms, privatus sektorius galėtų užsiimti veiklos planavimu, projektų ruošimu, jų ekonominiais skaičiavimais bei finansini bei materialinių resursų telkimu.

Dabartinėje situacijoje tik greiti ir logiški sprendimai bei po jų sekantis kūrybinis darbas gali išgelbėti mus nuo kracho. Pinigai – tik laikina priemonė, sudaranti galimybę priimti sprendimus ir pertvarkyti ūkį. Jeigu ir toliau bus laikomasi principo, kad susisiekimo infrastruktūra yra valdžios biznis ir biudžeto bei ES pinigai bus naudojami taip neracionaliai kaip iki šiol, mūsų neišgelbės jokios paskolos ar ES paramos. Visi šie pinigai dings kaip vanduo smėlyje.

Dalyje ūkinės veiklos vis dar laikomasi sovietinių principų ir nenorima atverti kelio privačiai iniciatyvai. Yra vilties, kad valdžia, spaudžiama nepriteklių, atsisakys neefektyvios ūkinės veiklos ir susitelks į racionalų visuomenėje vykstančių procesų valdymą. Tokiu atveju mes pasiektume ūkio ir visuomeninio gyvenimo pažangos ir už tai būtume dėkingi mus aplankiusiai šiai savo dydžiu neeilinei krizei.

Gal pagaliau valdžia išgirs gyventojų prašymą leisti privačiomis lėšomis sujungti Neringą su Klaipėda. Šiuolaikinio greitojo geležinkelio linija sujungti Vilnių ir Kauną ar nors dabar vietoj susisiekimo naudojamo kanalizacijos vamzdžio įrengti tunelį ir tokiu būdu sujungti Aukštuosius bei Žemuosius Panerius.

Gal pagaliau bus priimtas politinis sprendimas leisti Vilniuje pradėti įgyvendinti metropoliteno projektą, nepatikint automobilių spūsčių problemos sprendimo koronavirusui.

Juozas Zykus
valdybos pirmininkas
Viešoji įstaiga „Vilniaus metro“

TOP naujienos

Miego temperatūros režimas – kaip pasirinkti teisingai

Siekiant gerinti miego kokybę medikai rekomenduoja naktimis miegamajame palaikyti žemesnę temperatūrą nei dieną. Be to, taip galima sutaupyti, tik mažinant temperatūrą svarbu nepersistengti, priešingu...

Astrologinė prognozė kovo 13-ajai, trečiadieniui

AVINAS. Gali būti, kad gausite žinią apie reikalus, susijusius su artimais žmonėmis, turtiniais santykiais. Tikriausiai būsite nusiteikę peržiūrėti šeimos biudžetą, visų jos narių poreikius,...

Artimiausią parą daugelyje rajonų palis, vėliau stiprės karštis

Artimiausią parą daugelyje rajonų palis, vėliau lietaus bus mažiau, stiprės karštis. Šiandien Lietuvoje daugelyje rajonų trumpi lietūs, perkūnija. Kai kur lis smarkiai, galima kruša. Per...

„Auksinė krivūlė“ – Ignalinos savivaldybei už bendruomenės saugumo stiprinimą

Minint Vietos savivaldos dieną, Vilniuje vyko šešioliktoji „Auksinių krivūlių“ apdovanojimų ceremonija, kurios metu įvertintos labiausiai įvairiose srityse nusipelniusios šalies savivaldybės. Vidaus reikalų ministerija apdovanojo...

Klaipėdoje neblaivus vairuotojas atsitrenkė į tarnybinį policijos automobilį

Klaipėdoje trečiadienį neblaivus vairuotojas atsitrenkė į tarnybinį policijos automobilį, pranešė policija. Klaipėdos apskrities vyriausiojo policijos komisariato duomenimis, apie 19 val. 14 min. Smilgų gatvėje į policijos tarnybinį automobilį „VW Cady“, kuris buvo su įjungtais mėlynos...

Neatsargus: „Tik Tok“ gali kainuoti darbo vietą: internete populiarėja pavojinga tendencija

Tvarkingas socialinių tinklų profilis yra tapęs beveik tokiu pat svarbiu atributu įsidarbinant kaip gerai parašytas gyvenimo aprašymas ar prieš darbo pokalbį atlikta įmonės analizė. Vis dėlto, pastaruoju metu nerimą keliančios tendencijos rodo, jog socialinės...

PORTALO SKAITOMIAUSI

JUMS PARINKTOS NAUJIENOS